Social media staat nooit stil!
De deur naar 2023 staat op een kiertje, maar de nieuwe trends zijn al binnen.
Mensen, bedrijven en ondernemers gaan steeds op zoek naar een tikkeltje meer op socials. Dat klein extraatje waardoor jouw naambekendheid plots de lucht inspringt. Er ontstaan digitale beroepen met nieuwe kansen en filters zijn al lang vergeten, halleluja!
Denk maar aan TikTok. Wat begon als een grappige tijdkiller tijdens COVID, is uitgegroeid tot een internationaal en massaal sociaal mediakanaal. Een app die zo toegankelijk is geworden, dat jouw bedrijf soms gezien kan worden aan de andere kant van de wereld. En het enige dat je hiervoor moet doen, is een account aanmaken en actief deelnemen.
Bedrijven begrijpen meer en meer het belang van social media en daarbij hoort uiteraard ook TikTok. Men ziet veel mogelijkheden en bereik. Je kan gerichter adverteren en zo de juiste doelgroep aanspreken met je product of diensten.
Een bedrijf heeft natuurlijk gezichten nodig om op social media aanwezig te zijn. Zo werd een nieuw beroep geboren die zich in 2023 meer en meer gaat ontwikkelen: UGC – User Generated Content. Btw, in Amerika is dit al een goed gekend term. Europa is nog in de
ontdekkingsfase. User Generated Content is content die een persoon gaat maken voor een bedrijf, waarna het bedrijf deze content op zijn eigen profiel gaat plaatsen.
Om aan de slag te gaan als UGC hoef je geen influencer te zijn met een groot bereik. Je moet het producttoepassen of een dienst uitlichten in een filmpje.
Zo komen we op de volgende trend van 2023: volgers willen meer échte content. De momentopnames zonder filter. De échte “jij”, de puurheid van jouw bedrijf. Geen gefilterde video’s maar de charmes van het geruis, de donkere klikjes, het hier en nu.
Influencers met veel volgers geven minder vertrouwen. Maar wanneer jij gefocust bent op het leren kennen van jouw volgers, zal de volger met volle aandacht naar jouw passie luisteren. Kleinere accounts die niet streven achter cijfers maar hun volgers als vrienden zien, creëren een band met hun volgers. Ook dit wordt gezien als échte content.
Nog een onmisbare trend die we nu al zien en zich zal voortzetten in 2023: photoseries. Dat zijn meerdere foto’s in een carrousel om een “recap” weer te geven van de maand, van de week of van een gebeurtenis. Ook hier gaat het om onbewerkte momentopnames. Ook hier toon jij je puurheid, echtheid en ben je een open boek voor jouw lezer.
De trend van “echtheid” zien we ook in de nieuwe social media app: BeReal. Ik denk dat er geen uitleg nodig is bij de benaming. Wees echt. Wees jezelf.
Dit is een app waarbij je op eender welke moment van de dag een melding krijgt om een foto te maken van waar je nu bent. Dat kan dus tijdens een vergadering zijn, op vakantie, in de luie zetel. De foto wordt genomen met zowel de normale camera als de frontcamera. De bedoeling is om je gezicht te tonen en je huidige locatie. De foto is enkel zichtbaar voor je vrienden. Ik geloof erin dat deze app steeds meer trouwe volgers gaat krijgen in 2023. So, don’t miss out!
© 2025 Savabien, All Rights Reserved